Tallinna
Peatänava
arhitektuurivõistlus

NULLPUNKT

Võistlustöö NULLPUNKT keskseks ideeks on bastionaalvööndi roheala jätkuvuse rõhutamine
Pärnu maantee lõigus ja vastandamine kaubanduslikuma iseloomuga Narva maanteele.
Kontseptsioonist lähtuvalt on Viru ringist kavandatud ristmik, mille tulemusena liiklusest
vabanenud maaala on liidetud Tammsaare pargiga. Pargi kujunduses domineerib Pärnu mnt.
Mere pst. Suund, et soodustada südalinna mereäärega ühendamist. Ringtee alt vabanenud
väljakuosa keskel asubki NULLPUNKT, kuhu võib püstitada ajutisi linnaruumiinstallatsioone ja
kunstiteoseid.

Võistlustöö NULLPUNKT keskseks ideeks on bastionaalvööndi roheala jätkuvuse rõhutamine
Pärnu maantee lõigus ja vastandamine kaubanduslikuma iseloomuga Narva maanteele.
Kontseptsioonist lähtuvalt on Viru ringist kavandatud ristmik, mille tulemusena liiklusest
vabanenud maaala on liidetud Tammsaare pargiga. Pargi kujunduses domineerib Pärnu mnt.
Mere pst. Suund, et soodustada südalinna mereäärega ühendamist. Ringtee alt vabanenud
väljakuosa keskel asubki NULLPUNKT, kuhu võib püstitada ajutisi linnaruumiinstallatsioone ja
kunstiteoseid.
1. Rohevöö
Pärnu mnt. Pööramine Narva mnt. sihilt mere poole tekitab sujuvama ringliikluse ümber
vanalinna ja seob Tammsaare pargi rohevöösse. Vanalinna ääristav parkide ring on avalik
ruum, kus rõhk on kultuuril ja mittekommertsiaalsel vabaaja veetmisel. Vahemikus
Draamateatrist Viru hotellini on autoliiklus viidud miinimumi, aeglustatud 30 km/hle
ja erilist valvsust soodustab kergelt konarlik graniitkivi katend. Viru väljaku ümbruses sõidavad autod
jalakäijate tasapinnas, mis indikeerib, et terves selles pikkuses on viimastel eesõigus.
Soodustatud on ka pääs Virumäele. Selleks on mõlemas otsas kavandatud ümber pääsud parki
ning lisatud on trepp Pärnu mnt. küljel, pargi keskosas.
2. Kaubanduslik jalakäijatevöö
Viru keskus saab endale uue sissepääsu Rottermanni kvartali poolt Nordic hotelli ja postimaja
vahelt. Sinna tekib ka uus busside ja trammide ühispeatus. Selle võttega saavad ühendatud
tulevased sadamaala kaubanduspinnad, Rottermanni kvartal, Virukeskus ja Kaubamaja kuni
Stockmanni ja Solarise keskuseni. Jätkuv poodlemistsoon peaks võimaldama eriti mugavat
liikumist just jalakäijatele.
3. Liiklus
Suurim muudatusettepanek on sulgeda bussidele maaalune Viru terminal ja muuta see
autoparklaks. Peatänaval liiguvad bussid ja trammid ühes koridoris ja kasutavad peatustena
samasid platvorme. Ühistranspordi reast on haljastatud ribaga eraldatud 1+1 auto liiklus. Narva
poolt tulles pööravad autod enne Viru väljakule jõudmist paremale Metro Plaza ja Nordic hotelli
vahele. Viru tänava väljakupoolne ots on autoliiklusele suletud, et tagada ohutu ja sujuv
kergliiklus.
NULLPUNKT pakub välja 3 uut bussi ja trammipeatust: Pargi, Rotermanni ja Pronksi peatused. Hobujaama peatus kaob.
Pargi peatuse (Draamateatri ja Estonia juures) alla ja teatrite külgedele on kavandatud
maaalune parkla 154 kohaga. Sissepääsudena toimivad kolm minibastionit loovad kesklinna
maastikulise reljeefi. Maastikusse peidetud parkla võimaldab hõlpsasti teatrit või vanalinna
külastada, tranpordipordi vahendit vahetada (maapeal asub 3 rattaparklat) ning ehituse käigus
ei vigastata ühtegi eksisteerivat pargipuud.
4. Etapilisus
Esimeses järjekorras ehitatakse valmis kõige tähtsam osa, ehk Viru väljak. Teises etapis peaks
valmima Pärnu mnt. lõik, et ühendada bastionaalvöönd tervikuks. Viimases etapis võetakse ette
Narva mnt., mis areneb sadamaalaga seotult.
5. Katendid
Väljakud on kaetud suurte siledate plaatidega tumedast graniidist. Sõiduradadevahelised
rohevööd on erinevates alades erineva täidisega muru, betooni, graniidi, kruusa ja valgustitega. Minibastionid on kaetud muruga, milles esinevad väljalõiked (metallvõre, klaas) toovad naturaalset valgust nii trepikodadesse kui ka masinate sisseväljasõitudu aladesse.

 

Värvkatendiga kaetud rattateed on selgesti eristatavad jalakäijate plaat või kivimaterjaliga pinnatud aladest. Samuti esineb ka ühisalasid, mil rattur ebaühtlasemal pinnasel aeglasemalt liikuma peab.

 

6. Valgustus ja väikevormid
Peatänav vajab kvaliteetse elukeskkonna loomiseks ka läbimõeldud linnainventari, mis
tavakasutajale tajutav inimskaalas, olles tema igapäevaelus ja toimetustes
kasulikuks kaaslaseks. Väikevormid hõlmavad ootepaviljone, paviljonimööblit, valgusteid, rattaparklaid jne ühtselt
lahendatud linnamööbel jätab peatänavast esindusliku mulje, loob lahendused
praktilistele vajadustele ja pakub lisandväärtust elaniku, pere lapseja külalissõbraliku ruumi loomisel.
Kogu ala läbiv disianikontsept hõlmab pehmevormilisse lehtmetallist painutatud struktuuri valatud kasutajavajadustele vastamisi ning interpretatsiooni ootepaviljonimööbel on modulaarne ja komplekteeritav vastavalt vajadusele; on loodud erisuguseid lahendusi istumiseks parkides, tänavaäärtel; elemendid reklaamtahvlist rattahoidjani on ühtse välimusega; inventari rikastavad ka näiteks kiiged, mis linnaruumi elavust lisavad. Konstruktiivne idee kasutada painutatud ning põhitelje suhtes kalde all olevat lehtmetalli tagav tugevuse,
vastupidavuse, ning on laiendatavad kogu linnamööbliseeriale.

 

Väikevormid jagunevad stiililiselt kaheks metallist sooja plastvõi kummilaminaadiga mööbel, mis oma tagasihoidlikku väljanägemisega sisustab loodusrikkaid parke ja paviljone Tammsaare pargi ümbruses, siia hulka kuuluvad ka näiteks üksikja grupikiiged; ja samasugusel konstruktsioonil olevad puitkattega elemendid, mis toovad rohkem looduslikkust urbanistlikkumasse alasse Narva mnt piirkonnas. Ses alas näeb ka betoonist ratastel taimekaste, mille abil vastavalt hooajale või vajadusele saab ruumi ümberkorraldada.

 

Kollektsioon sisaldab ka valgusteid, mis jagunevad kolme rühma madalad valgustid väiksemate pargiteede äärde (1100mm), kergliiklusteede ja tänavavalgustus (5000mm), ja olemasolevate trammiliinipostide külge lisatavad kõrged valgustid (12000mm).

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Voting is finished

0votes

Laadi alla võistlustöö (PDF)
Jagamine on hoolimine