Tallinna
Peatänava
arhitektuurivõistlus

SELGROOG

Selgroog on tulevikku vaatav peatänav. Elanikest tulvil argise linna esindustänav saab olema ainuomane ruumiline kogemus ja eluviis. Ajalooliselt on peatänavaid ehitatud marssimise tarvis ja meie kaasaegsed on kujundatud ühetaolisteks poodlemisruumideks. Tänapäevases võrgustunud maailmas on üha olulisem reaalne kogemus, reaalses ruumis ning eelistatuimad neist on positiivsed emotsioonid. Võistlusülesandega seatud eesmärki kavandada linnale peatänav on käsitletud tänapäevasest maailmast lähtuvalt. Võistlustöö loob kordumatu ruumilise kogemuse, mis omakorda genereerib igapäevaselt argist ihaldusväärset linnaelu.

Selgroog on tulevikku vaatav peatänav. Elanikest tulvil argise linna esindustänav saab olema ainuomane ruumiline kogemus ja eluviis. Ajalooliselt on peatänavaid ehitatud marssimise tarvis ja meie kaasaegsed on kujundatud ühetaolisteks poodlemisruumideks. Tänapäevases võrgustunud maailmas on üha olulisem reaalne kogemus, reaalses ruumis ning eelistatuimad neist on positiivsed emotsioonid. Võistlusülesandega seatud eesmärki kavandada linnale peatänav on käsitletud tänapäevasest maailmast lähtuvalt. Võistlustöö loob kordumatu ruumilise kogemuse, mis omakorda genereerib igapäevaselt argist ihaldusväärset linnaelu.

Tallinna peatänav läbib oma teekonnal mitmeid erinevaid keskkondi. Olemasolevad miljööd kujundavad linna ilmet ning on väärtuslikud, kuid täna puuduvad osade vahelised seosed ning raske on näha tervikut kuna avalik ruum on korrastamata ning täidab pigem transiitfunktsiooni.

Võistlustöö kavandab tulevasest peatänavast eluruumi, linlase avaliku elutoa. Võistlustöö vaatab ülesannet laiemalt ning teeb ettepaneku parema terviku saavutamisel uuesti planeerida ka kvartalid, mis jäävad Narva maanteest lõuna suunas. Neist peaks tulevikus saama linnaruum, kuhu suubuvad või kust lähtub arterina töötava peatänava mitmekesisus. Sarnane tänavavõrk hargneb tulevikus ka Narva maanteest mere suunas, kuid kuna nende alade lahendusega tegeleb järgmine võistlus siis seatakse eesmärgiks kõigepealt korrastada tänapäevane tänavavõrk ning uushoonestuse lisamisega vitaliseerida juba eksisteerivad kvartalid.

Võistlusala sisse jääv lahendus on jagatav kolmeks eraldi etapiks ning nende piirid on seatud vastavalt olemasolevale trammiteele. Eteppe saab rajada erinevas järjekorras. Esimese etapi piirideks on Inseneri tänava ja Mere puiestee ristmik, Hobujaama ja Narva maatee ristmik ning Pärnu maantee Viru tänava ülekäigurada. Teine etapp on Viru sebrast Vabaduse platsini ning kolmas Hobujaamast Pronksi tänavani.

Viru ringi liiklus on lahendatud lähtuvalt eesmärgist kavandada plats, mis on kõikide koonduvate tänavate telgedel. Privaatsete autode ringtee on suurendatud tänapäevasega võrreldes. Trammid ja bussid sõidavad ühistranspordi rajal üle platsi. Trammide ristumist on korrigeeritud eesmärgil luua platsile ühendus Viru tänavaga, mis praeguse asetuse juures pole võimalik. Privaatautode ringi on suurendatud ka lõuna suunas eesmärgiga luua platsile parem kontakt Tammsaare pargiga ning Viru keskuse läänefassaadiga. Üherealise sõidutee asetamine pargipuude vahele, piisava distantsiga tüvedest ei tee puistule kahju. Maha tuleb võtta vaid paar vähem väärtusliku puud, mis on juba plaanis likvideerida seoses Tammsaare pargi eskiisprojektiga. Viru hotelli ette on kavandatud uus kolmekorruseline hoone, mis aktiviseerib tänavaruumi. Samal eesmärgil on ümber ehitatud ka Viru keskuse läände avanevad terrassid. Uus lahendus võimaldab tänu mitmetasandilisele lahendusele intiimsemat sidusust uue Viru platsi ja Tammsaare pargiga ning on ka tuulevaikne. Viru plats on tulevikus üks linna esindusplatsidest ning tegevusruumiks kõikvõimalikele suursündmustele, sel põhjusel on suurem osa platsist möbleerimata. Platsi põhjaserval, kuhu kogu päev paistab päike ja seda aastaringselt, on kavandatud päikesesse vaatamise ala. Päikese vaatamise auditooriumi saab kasutada ka etteastete jälgimiseks ning pimedal ajal ilmestab solaariumi ringina asetatud lineaarne ekraan, millel kuvatakse meeleolu loovaid visuaale vaheliti infoga, mida esitatakse viisil, mis tuttav paarikümne aasta taguselt, naabruses paiknenud,teenindusmaja katuselt.

Musumägi ja Lastemaailma esine plats on ümber korraldatud lähtuvalt soovist anda mäele tagasi nime põhjendus. Musitamise eesmärgil tuleb mäele tagasi tuua nooremapoolsed külastajad. Tänapäeva noori toob avaliku ruumi tänavasport. Tallinnas on sportlik tänavaelu praeguseni pigem teemaparkidesse pagendatud. Tänavaspordi võimalikus on üheks võimaluseks kasata noori linnaellu. Kesklinnas paiknevad rulatamise võimaluste olemasolu on tänapäeva noortel ka reisimise argumendiks uus rulamaastik saab olema reisisihiks. Musumäe rulamaastik on kavandatud olemasoleva pinnase peale, Lastemaailma platsil on kauss süvistatud pinnasesse ning kõik pingid on terasest servadega.

Pärnu maantee lõigul Lastemaailma platsilt Viru platsini on mõlemad privaatautode sõidusuunad lahendatud tänava lõunaserval. Musumäe esisele on kavandatud saja meetri pikkune pink, millel istudes saab vaadelda promeneerijaid.

Kuna ette antud liikumisliigid ei mahu Kohtumaja esisele Pärnu maantee lõigule ära siis linnast väljuv suund autosid on suunatud läbi Karjavärava platsi kus liiklussaab tänasest rahulikum olema, sest kõnniteid on avardatud et kohvikud saaksid laiendada väliterrasse. Korstnapühkija on samal platsil veidi ümber paigutatud, eesmärgiga, anda pildistamisobjektiks olevale skulptuurile parema taust ja ka valgus.

Jaani kiriku külgedel olevad haljasalad on korrastatud väikesteks aedadeks, milles igaühes erinevad taimed. Lilled ja põõsad on piiratud madala piirdega. Kunstihoone esisel saab asuma ka mitu väikest mänguplatsi lastele.

Narva maantee äritänava kõnniteed on avardatud, kaootiline haljastus tänava põhjaküljel on likvideeritud kuna see varjutab atraktiivse tänavaruumi. Kugu tänava ulatuses on kergliiklustee ja autotee vahele kavandatud ruum kus saab autoga peatuda, ratast parkida, istuda või mikroäri pidada. Väikesed kioskid elavdavad tänavaruumi. Kombineerides kioskit pingiga on võimalik pidada välikohvikut. Kiosk on kavandatud suurusega, kuhu mahub sisse 10 inimest sööma või paar hohkem kohvi jooma. Kiosk võib olla ka turulett, lillepood, supiköök või pop up pood. Mitme kioski kombineerimisel tekkib väikeäride vaheline sünergia. Narva maantee lõunakülje hoonestuse õhtupäikesesse avanevad läänepoolsete ristmike esised kõnniteed on kavandatud avarad, et siia saaksid tekkida nurgakohvikud, mis juhatavad elu kvartali sügavusse.

Väiksematele platsidele või kõnniteede avaramatesse kohtadesse on kavandatud kahes suuruses lavad. Need saavad olla lesod istujatele, esinemiskohad spontaansetele etteastetele või hoopis postamendid millegi näitamiseks. Selliselt saab peatänava lavadel korraldada näitusi või tänavafestivale. Lavade juures on elektrivool, et oleks võimalik korraldada heli võimendamist või objekti valgustamist.

Peatänava valgustus, taimestik, liiklusmärgid, foorid, trammi kontaktliinid, prügikastid ja pesakastid on kavandatud lahendada tänavat tervikuks siduva selgroona. Praegusel ajal tänaval eksisteerivad lambipostid, liiklusmärkide postid ja konsoolid, foorid, viidad, tulbad kõik likvideeritakse ning selle asemel saab tänav võlvitud kõike eelnimetatut kandvate siugjate juhtjoontega ronitaimedele – roheliste selgroolülidega. Ronitaimede vahelt ulatuvad kaarte otsad valgustiteks, teeviidaks ja ka toeks lindude pesakastidele. Metallkonstruktsioonis kaartele kinnitatakse kogu trammiliikluse kontaktvõrk. Kaared on juhtjooned, mis kohanevad vastavalt vajadusele. Ronitaimed kasvavad maapinnas, kuid vajadusel saab taimedele kaste ehitada ka juhtjoonte vahele.

Kaartele toetub ka ühistranspordi peatuse varjualune. Varjualuse katus, mis on vaadeldav naabruskonna hoonete akendest, kaetakse taimestikuga. Peatuste perroonidel on lahendatud rattajagamise punktid, millele ei ole kavandatud varju kuna võrreldavates linnades pole see kombeks olnud. Perroonid on ettenähtud kõrgusega, kuhu ülekäigurajalt viib kaldtee.

Valdav enamus teekatetest on kavandatud samale tasapinnale. See on oluline lisaks vaegliiklejale ka massiürituse seisukohast, mil tuhanded jooksjad või laulupeo rongkäigulised kasutavad peatänavat. Katendid on valitud ja kavandatud intuitiivselt liikumist juhtivatena. Eri liikumisviiside ristumistele on seatud intuitiivseid tõkkeid, näiteks rattaparkla või Viru platsi ühistranspordiraja servas kaldkivi. Ühistranspordirada on kaetud asfaldiga, Kergliiklustee punast värvi asfaldiga, sõidutee liiklus on rahustatud kogu peatänava ulatuses munakivi sillutisega. Kõnnitee liikumise tsoon on kaetud helehalli graniitplaadiga ja ohu‐ ning puhketsoon helehalli 5x5x5 cm täringukiviga. Viru plats on kaetud 5x5x5 cm basalt täringukiviga. Forumi hotelli maaalusesse parklasse ja sealt välja pääseb Viru ringilt, Metro Plaza maaalusesse parklasse sõidetakse üle ühistranspordi raja ning platsi ning väljutakse samuti Viru ringile. Kõik ristmikud on kavandatud hollandi stiilis.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Voting is finished

0votes

Laadi alla võistlustöö (PDF)
Jagamine on hoolimine